درباره عبورومرور با اسکیت در معابر عمومی که برابر قانون ممنوع است | سُرخوردن روی خط قانون!

  • کد خبر: ۳۷۷۷۰۹
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۵
درباره عبورومرور با اسکیت در معابر عمومی که برابر قانون ممنوع است | سُرخوردن روی خط قانون!
حکایت رفت‌و‌آمد‌های غیراصولی اسکیت‌سواران در معابر شهری از چشم هیچ کاربر ترافیکی پنهان نیست. حرکات مارپیچ، مانور‌های هیجانی و در مجموع حرکات ناهنجاری که منجر به بروز حوادث ترافیکی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با دیدن چراغ زرد تقاطع خیابان خیام- سجاد روی ترمز زدم، چون هنوز خودرو‌هایی که چراغ را رد کرده بودند در ترافیک مانده بودند. سرگرم عوض شدن موج رادیو بودم که صدای ضربه خوردن به صندوق عقب را شنیدم. از توی آینه وسط، عقب را نگاه کردم. اول احساس کردم که ماشین پشت سری کنترلش را از دست داده و با خودروام برخورد کرده، اما ماجرا این‌طور نبود. پسر نوجوانی که گویا یک چهارراه پایین‌تر دستش را به خودرو من گرفته بود، شاکی و عصبی شده بود که چرا چراغ زرد را رد نکرده‌ام!

حکایت رفت‌و‌آمد‌های غیراصولی اسکیت‌سواران در معابر شهری از چشم هیچ کاربر ترافیکی پنهان نیست. حتما بار‌ها با صحنه‌هایی که اسکیت‌سواران رقم می‌زنند روبه‌رو شده‌اید، حرکات مارپیچ، مانور‌های هیجانی و در مجموع حرکات ناهنجاری که منجر به بروز حوادث ترافیکی می‌شود.

در این شماره سرهنگ احمد نوری، رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور استان همراه ماست تا درباره معضلات عبورومرور اسکیت‌سواران که به‌نوعی یکی از چالش‌های ترافیکی در سطح معابر است، نکاتی را گوشزد کند، البته ناگفته نماند که او معتقد است اسکیت یک وسیله ورزشی است و تنها با داشتن تجهیزات ایمنی مناسب باید در محیط‌های اختصاصی ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.

آنچه قانون می‌گوید

برابر ماده‌۱۹۴ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی راندن یا حرکت با اسکیت و اسکوتر و مانند آن‌ها در معابر عمومی ممنوع است، مگر در مسیر‌هایی که از سوی راهنمایی و رانندگی با نصب تابلو و‌یژه، مجاز اعلام شده باشد.

ماده‌۲۰۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به این نکته اشاره دارد که هیچ‌کس حق ندارد در حالی که سوار دوچرخه یا کفش‌های چرخ‌دار یا سه‌چـرخه‌های بدون رکـاب مانند اسکـیت و اسکوتر یا اتومبیل‌های اسباب بازی است به وسایل نقلیه در حال حرکت تکیه کند و آنها را وسیله حرکت خود یا حرکت وسیله‌ای که بر آن سوار است قرار دهد. تکیه نمودن و آویزان شدن اشخاص نیز به وسایل نقلیه ممنوع است.

خطر برخورد!

از آنجا که استفاده از این وسیله، سرعت عابر پیاده را چند برابر افزایش می‌دهد در زمان رؤیت خطر اتفاقات زیر رقم می‌خورد:

از قدرت کنترل و تعادل اسکیت‌سوار به‌شدت کاسته می‌شود و برخورد قطعی خواهد بود.

زمان عکس‌العمل راننده در رویارویی با خطر با توجه به سرعت بالای اسکیت‌سوار کم شده و راننده قادر به تخمین این سرعت نبوده و تصادف با اسکیت‌سوار حتمی است. در لابه‌لای خودرو‌ها به خصوص خودرو‌های سنگین مانند اتوبوس‌ها دیده نمی‌شوند و همین مسئله درصد حوادث را افزایش می‌دهد.

اسکیت‌سواران هم مقصرند!

عابران پیاده‌ای که با اسکیت در سطح معابر تردد می‌کنند در صورت بروز حادثه و تصادف با وسایل نقلیه سهم تقصیر آنها از سوی کارشناسان پلیس تعیین خواهد شد، حتی اگر کودک باشند، مسئولیت حقوقی این رفتار متوجه والدین آنها خواهد بود.

توجه!

خانواده‌ها بدانند اولین و آخرین افرادی که از تردد اسکیت و اسکوترسواران در معابر شهری ضرر خواهد کرد خودشان هستند. زیرا عمده راکبان این وسائل کودکان و نوجوانانی هستند که جثه بسیار ضعیفی دارند و با کوچک‌ترین ضربه صدمات جبران‌ناپذیری خواهند دید.

جهت اطلاع!

بین افزایش سرعت وسایل نقلیه و افزایش شدت صدمات و جراحات در تصادفات رابطه مستقیم وجود دارد و این مقوله در تصادفات وسایل نقلیه با عابران پیاده نیز صدق می‌کند. در حالت عادی سرعت حرکت عابر پیاده در سطح معابر در هنگام تردد کمتر از دوکیلومتر در ساعت است. در زمان بروز تصادفات بین وسایل نقلیه با عابران پیاده‌ای که سرعت کمتر از دوکیلومتر دارند موارد ذیل دسته‌بندی می‌شوند:

۳ درصد
احتمال فوت عابر در سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت با وسایل نقلیه

۳۰ درصد
احتمال فوت عابر در سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت با وسایل نقلیه

۹۹ درصد
احتمال فوت عابر در سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت با وسایل نقلیه

خطر!

با این توصیف سرعت اسکیت‌سواران تا ۴۰ کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد که در صورت تصادف با وسایل نقلیه احتمال فوت عابر به‌شدت افزایش می‌یابد.

قابل توجه اسکیت‌سواران

  • داشتن آمادگی جسمانی
  • داشتن تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم
  • بی دقتی و بی احتیاطی ممنوع
  • اسکیت و اسکوتر وسائل تفریحی است نه وسیله نقلیه
  • فعالیت فقط در مناطق مشخص شده مانند پارک‌ها و زمین‌های اختصاصی مجاز است
  • رفت‌وآمد نکردن در خیابان‌های اصلی
  • پرهیز از تردد‌های شبانه
  • خودداری از اسکیت‌سواری در سطح معابر به کمک دیگر وسایل نقلیه موتوری

حوادث خطرناک

  • ضربه به سر
  • خون ریزی
  • آسیب ستون فقرات

حوادث پرتکرار

  • کوفتگی
  • کشیدگی
  • در رفتگی
  • پارگی‌
  • شکستگی
  • پیچ خوردگی
  • آسیب دندان و بینی

میزان آسیب‌ها در اسکیت سواری

۳۹.۴ درصد
شکستگی ساعد

۳۶.۱ درصد
شکستگی مچ دست

۱۵.۹ درصد
شکستگی ساق پا

۸.۶ درصد
ضربات مغزی

موارد الزامی در شرایط عبورومرور اضطراری

  • قوانین راهنمایی و رانندگی
  • رعایت حقوق دیگر کاربران ترافیکی
  • استفاده از تجهیزات ایمنی مثل کلاه ایمنی، محافظ زانو، آرنج و...

فوری فوتی

همان‌طور که برای دوچرخه‌سواران زیر ساخت‌هایی در شهر فراهم شده است، با توجه به محبوبیت این رشته ورزشی بین کودکان و نوجوانان می‌توان زمین‌های آسفالت فنس کشی شده را در سطح شهر ساخت تا اسکیت سواران در این محل‌ها فعالیت داشته باشند. همچنین می‌توان محل‌های عبور دوچرخه‌سواران را با علائم و تابلو‌ها دومنظوره تجهیز کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.